maandag 8 april 2013

Lente 2.0

Noem me een softie, noem me een neuroot, noem me een sentimentele dwaas. Noem me alles wat je wilt, maar het gevoel dat ik vandaag had toen ik naar mijn eindelijk echt gevulde moestuin keek neemt niemand mij meer af...

Vandaag, al voordat ik thuiskwam van mijn werk, voelde ik het al: de echte lente. Niet de meteorologische, niet die op de kalender en zeker niet, door de zoveelste weerman, beloofde lente. Nee, de echte. Het hing in de lucht en als je het goed keek zag je alles wat om ons heen groeit zinderen van energie. Het is begonnen en niet meer te stoppen. Niet door de regen die er aankomt, niet door zware windstoten of koeltedipjes, nee, de lente is gearriveerd. En ik voorspel dat komende zaterdag, misschien vrijdag al, als het flink heeft geregend en alle plantjes zich bol hebben kunnen zuigen om eindelijk hun entree te maken, de wereld veranderd. Ik voorspel dat we een lente opening krijgen als nooit van te voren. Een lente waar liedjes over geschreven worden. Een lente waar liefdes beginnen en eindigen maar die onthouden wordt om de lente zelf. Een lente waar we met zijn allen zo naar gehunkerd hebben. Een heerlijke echte lente die je vult tot op het bot met de broodnodige energie die alleen de lente je kan geven. De bakermat van al het leven, het enige echte seizoen dat er toe doet...

Vandaag heb ik alle planten die minimaal net uit de luiers zijn uit hun bezadigde broedplaats gerukt en ze, voorbereid of niet, deel uit laten maken van de wereld zoals deze voor hun bedoeld was, mijn eetbare voortuin. Geen kolen netjes rij aan rij, geen sla na sla, nee, lekker alles door elkaar. Wat me verbaasde was dat ik, nadat alle plantjes in de bakken zaten, nog de helft aan bakken overhield. Deze zullen moeten wachten totdat mijn andere zaailingen groot genoeg zijn om ze te vergezellen.

Vanaf vandaag is mijn eetbare voortuin een feit. Natuurlijk stond er al wat in en ben ik al maanden bezig met mijn kasje, maar vandaag voelt toch als een mijlpaal. Zelfs het koud gezaaide grut in mijn bakken begreep ineens wat de bedoeling was en kwam sinds vandaag boven de grond kijken, alsof ze de nieuwkomers wilde verwelkomen!

O ja, even de feiten zoals beloofd. Wat zit er op dit moment in mijn voortuinbakken:

  • Groene kool
  • Witte kool
  • Rode kool
  • Spitskool
  • Bloemkool
  • Broccoli 
  • Rode ui 
  • Franse uit
  • Knoflook
  • Broccoli roosjes
  • Mini broccoli
  • Wortels Amsterdamse Bak
  • Franse worteltjes
  • Regenboogwortels
  • Bleekselderij
  • Italiaanse nietjes
  • Italiaanse spruitjes 
  • Palmkool
  • Groene paksoi
  • Witte paksoi
  • Tatsoi  kas) 
  • Zonnebloemen
  • Sugarsnaps
  • Stoksnijboon
  • Klimsnijboon
  • Roze tuinboon
  • Pronkboon
  • Eikenbladsla
  • Krulsla
  • Veldsla
  • Wilde rucola
  • Gewone rucola
  • Goudsbloem
  • Groningse snijmoes
  • Winterspinazie
  • Gewone spinazie
  • Radijsjes
Wat nog in de kas staat te groeien om over een maandje naar buiten te gaan:
  • Haricot verde
  • Klimcourgette
  • Kleine ronde courgette
  • Kleine komkommer
  • Nieuw Zeelandse klimspinazie
  • Artisjokken
  • Witte en rode bos aardbeien 
  • Peterselie
  • Venkel
  • Karwij
  • Koriander
  • Knoflookbieslook
  • Franse lange uien
  • Prei
  • Groene asperge
  • Kleine Romeinse sla
  • Botersla
  • Paarse Italiaanse bloemkool
  • En nog meer van wat nu al buiten staat
Wat in de kas blijft:
  • Trostomaat
  • Vleestomaat
  • Kleine gele tomaat
  • Heinz tomaat
  • Pruimtomaatjes
  • Tiny Tim tomaatjes
  • Oranje puntpaprikaatjes
  • Pittige rode paprikaatjes
  • Gewone groene paprika
  • Tasmaanse peper
  • Oranje ronde Turkse aubergine
  • Kleine ronde aubergine
  • Mosterdzaad
  • Kiemgroente
  • Gewone basilicum
  • Grove basilicum
  • Citroen basilicum
  • Tulsi
  • Japanse pompoen
  • Spaanse reuzenaardbei
  • En nog wat klein grut



Ik besef me ineens dat dit, voor iemand die niet van groenten houdt, wellicht een lichtelijk overdreven oogst gaat worden... Aan de andere kant: ik ben dol op koken en bezoek! Het zou dus nog wel eens een drukke zomer kunnen worden..Misschien hebben jullie nog suggesties voor wat te doen met al mijn toekomstige oogst....?


1 opmerking:

  1. wow...want ja wat meer dan dat kun je hier over zeggen...

    helaas zelf ook nog op zoek naar recepten, want al heb ik net pas mijn, inimini vergeleken bij de jouwe, makkelijke moestuin ingezaaid...ik kan niet wachten om te kokkerellen met mijn eigen gekweekte groenten!
    Gr. Debbie

    BeantwoordenVerwijderen