vrijdag 5 april 2013

De feiten

Eigenlijk wilde ik dit blog gebruiken om de wereld te voorzien van gouden tips, onbetaalbare kennis ongekend diepe inzichten. Tot nu toe ben ik blijven hangen in dagelijkse beuzelarijen en heb het blog hooguit gebruikt als een online dagboek met een hoog voyeuristisch gehalte...

Dus vandaag geen gebeuzel. Harde data en tips waar je echt wat aan hebt! Met andere woorden: een opsomming van licht informatieve weetjes gebaseerd op alle groene fouten die ik tot nu toe heb gemaakt:

Probeer
Ik had geen enkele ervaring met zelf zaaien. Daarom heb ik al in de winter een grote bak met grond voor het raam gezet waar ik zaadjes in stopte. Natuurlijk ging alles uiteindelijk dood, maar zonder enige achtergrond leerde ik uiteindelijk wel herkennen welke zaadje van dezelfde families waren en hoe ongelofelijk lang het soms duurt voordat er iets uit de grond komt.

Geduld
Nu weet ik pas dat het geen zin heeft om te vroeg in het seizoen op de vensterbank al slappe, zweterige tomatenplantjes op te gaan kweken die uiteindelijk toch geen lang leven beschoren zijn.

Niet te warm
Ik heb de kas in de voorafgaande weken iedere nacht boven de 10 graden gehouden, maar daar ben ik uiteindelijk toch mee gestopt omdat een aantal plantjes door de droge tocht toch uitdrogingsverschijnselen begonnen te vertonen. Ik houd hooguit de vorst nu uit de kas en zet overdag het dakraam open, zodat ik nu plantjes krijg die weliswaar langzamer groeien, maar wel steviger zijn.

Makkelijke moestuinmix
Zoals ik ookal in mijn eerste blog schreef, ik ben geïnspireerd geraakt door Jelle van www.demakkelijkemoestuin.nl. Hij is op zijn beurt weer geïnspireerd door de Square Foot gardening methode waarbij in vierkante bakken een speciale grondig gebruikt word: 1/3e turfmolm (voor de luchtigheid, 1/3e goede compost (voor de voeding) en 1/3e vermiculiet, een soort mineraal dat bijzonder goed water vasthoud. En ik moet zeggen, 't is echt een prettig goedje...Jelle heeft een erg leuk boek geschreven waar alles in staat om je op weg te helpen.

Variatie op zaaien onder glas
Ik heb voor de plantjes die nu al in mijn bakken gezaaid zijn van oude schrootjes vierkant bakjes gemaakt van 30 bij 30 cm met noppenplastic erop. Dit beschermd je zaailingen tegen vorst, uitdroging en katten met een zwakke blaas.

Zaaien onder glas
Aan de zijkant van mijn voortuin heb ik een bak van 4 meter bij 60 cm. Hier leg ik glasplaten op die ik voor bijna niets bij een kweker haal. Perfecte en goedkope manier om te zaaien onder glas.

Water
Niet alle plantjes hebben elke dag water nodig. Voel eerst met je vinger wat dieper kn de grond voordat je je zaailingen liefdevol verdrinkt..geef bovendien geen water met een gieter, maar gebruik een klein bakje, zoals een oud botervlootje of diepvriesbakje. Je kunt zo beter doseren en de grond spoel minder snel weg van de wortels.

Afharden
Lekker makkelijk, die groenteplantjes in het winkelcentrum. Wel even een paar dagen afharden, d.w.z. overdag een paar uur buiten en 's nachts binnen bij vorst of afgeschermd in een luw hoekje bij het huis.

Binnen zaaien
Voorkiemen in huis gaat het beste in plastic bakjes met een doorsnede van ongeveer 8 cm en minimaal 5 centimeter hoog, fijne vermiculiet er in die je eerst nat maakt in een vergiet en even uit laat lekken. Zaad erin, deksel erop en voor het raam. Lekker steriel en je plantjes kiemen als kool! Laat je niet verleiden door je plantjes na het kiemen op de vensterbank te laten staan om ze lekker snel te laten groeien: je houd slappe slungels over die het buiten nooit gaan redden. Dus na het kiemen koeler zetten!

Zaai wat je eet
Voordat je het weet val je de hele buurt, vriendenkring en familie lastig met een niet aflatende stroom aan doorgeschoten rucola, worteltjes en kropsla. Denk dus goed na wat je wil eten en hoeveel. Zaai vooral groenten die je dagelijks gebruikt of groenten die je graag zou willen eten maar te duur zijn om regelmatig te eten.

Plukken
Pluk zo vaak als je kunt! Je planten zullen meer produceren als je vaker plukt.

Zo. Genoeg droge kost. Morgen weer gebeuzel. Maar ik beloof om één keer in de zoveel blogs weer eens wat echte info te geven. Mocht jezelf nog goede tips hebben? Laat een reactie achter, dan deel ik het!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten