maandag 27 mei 2013

Heinz the Cat

Over de hele wereld gingen het afgelopen weekend mensen de straat op om te demonstreren tegen  de patentstrijd van Monsanto, een bedrijf dat wil verbieden dat je de zaden die zij genetisch hebben aangepast opnieuw mag gebruiken. Ik vraag me af hoe dit überhaupt kan, patent hebben op ook maar iets uit de natuur...

Stel je voor dat mijn tandarts mij verbied om ooit nog te snoepen, alleen omdat hij mijn gebit heeft veranderd door mijn rotte kies te vullen. Of dat een sigarettenfabrikant wil gaan bepalen hoe mijn toekomstige kind gaat heten, alleen omdat de giftige chemicaliën in de rook van zijn sigaretten mijn zaad voor altijd veranderd. 'Sorry meneer, u zult uw zoontje Jelle een andere naam moeten geven aangezien deze al voor zijn geboorte was gepatenteerd door een bekend peperkoek merk'. Moeten we straks verplicht reclame gaan dromen vanwege het gesponsorde patent op onze slaappillen? Moeten we straks belasting gaan betalen voor het kijken naar de kleur blauw omdat Pepsi patent heeft op deze kleur?

Het aloude landjepik en merkjeplak begint lugubere vormen aan te nemen. Waar we eerst leerden om dankbaar te zijn met wat de natuur ons bracht, proberen wij deze nu stelselmatig te onderwerpen aan onze wil en net te doen alsof wij daarmee eigenaar worden van ieder stukje dat we aanpassen. Een boom was al een boom voordat iemand er ooit een naam voor bedacht. Ieder geneeskrachtig plantje dat ooit is ontdekt heeft deze kracht verworven zonder hier ooit de hulp van de mens voor nodig te hebben gehad...

Welke Sinterklaas is het trouwens die bepaald dat je stukjes natuur zomaar kunt toekennen en van wie het luchtruim, de Noordpool of de maan is? Hoe kunnen afspraken over de natuur of het milieu tussen mensen gemaakt ooit serieus genomen kunnen worden zolang de natuur hier zelf geen inspraak in heeft? De inbreng dat de natuur zelf geen stem heeft is eerder een tekortkoming van de mens, die hiermee de verplichting heeft eerst de taal van de natuur te leren spreken, of anders, met al zijn kennis, minimaal een poging moet de natuur onze taal te leren spreken om een dialoog aan te kunnen gaan...

In mijn onwetendheid heb ik begin dit jaar een aantal zaden via internet gekocht, waaronder zaad van de  "Heinz" tomaat. Toen ik, na een paar keer gelezen te hebben over de "Goddelijke" praktijken van Monsanto, aandachtig de bijsluiter van mijn Heinz zaden las, werd ik opmerkzaam gemaakt op het feit dat het inderdaad niet de bedoeling was om het zaad van de tomaten die aan mijn tomatenplantje groeien te gebruiken om in de toekomst verder te kweken. Bij sommige hybride planten is dit sowieso niet mogelijk, aangezien deze zich nooit met dezelfde goede eigenschappen kunnen voortplanten (een soort muildieren dus), maar binnen enkele jaren hoeft een bedrijf als Monsanto zich überhaupt niet meer druk te maken over oneigenlijk gebruik van zaden uit de door hun genetisch gemanipuleerde planten, aangezien deze dan zo zijn aangepast dat ze überhaupt niet meer vruchtbaar zijn. 

Jelle is dol op druiven zonder pit, maar in mijn ogen is iets dat niet levensvatbaar is, ook niet de levenskracht bevat die nodig is om écht gezond te zijn...

Op dit moment zit ik dus met een kleine 20 superHeinz plantjes die stuk voor stuk groeien als kool.
Ik ga ze met liefde opkweken, vertroetelen als ieder ander plantje, genieten van hun vruchten en vervolgens het zaad drogen, bewaren en volgend jaar weer opkweken. Mocht er onverhoopt volgend jaar niet dezelfde tomaat uit voortkomen dan overweeg ik mijn geld terug te vragen en een klacht in te dienen aangezien in mijn ogen een plant pas een plant is als deze zich kan voortplanten. Zo niet, dan hebben ze mij een kat in de zak verkocht...

Wie wil kan bij mij een SuperHeinz af komen halen. Met genoeg mensen kunnen we bij een goede opbrengst de hele boel in de soep laten draaien. Met of zonder ballen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten