zondag 28 juli 2013

The day after

Kijk uit wat je wenst, voordat je weet krijg je het ook. Gisteren was ik nog zo trots op mijn grote zonnebloem, die de storm die middag had doorstaan. De echte beproeving moest echter nog komen...

Vannacht, nadat we de verjaardag van mijn broer af hadden gesloten met een potje Triviant op het terras, gaf buienradar al aan dat het onstuimig zou worden. En dat werd het. Het onweer dat besloot een tijdje boven Lent te blijven hangen deed zijn uiterste best om een plekje te vinden in de top 10 van mijn geheugen. Ik zag de planten in mijn voor en achtertuin gegeseld worden door de harde striemregens en alles wat ik gisteren beschreef werd herhaald in het kwadraat. Ondanks dat de heftige lichtshow voldoende opbrengst gaf om met je ogen buiten nog een boek te kunnen lezen, kon ik niet veilig naar buiten om mijn plantjes te helpen d storm te doorstaan... 

Vanmorgen ben ik samen met mijn broer de schade op gaan nemen. De maïs lag plat. De magere zonnebloemen lagen plat. Mijn bonen en mijn klimspinazie lagen ook plat. De klimop tegen de muur van het huis lag op de grond en ook mijn rozenstruik was losgerukt van de regenpijp. De enige tuin bewoner die weliswaar met zwaar gebogen hoofd de storm al staande had getrotseerd, was mijn reuzenzonnebloem. Inmiddels is alles weer gestut en hersteld. Voordeel van die losse makkelijke moestuinmix is dat ondanks dat een aantal planten omgewaaid zijn, zij met grond en al plat lagen, zonder dat de wortels daadwerkelijk beschadigd waren. Geluk bij een ongeluk dus...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten