vrijdag 29 maart 2013

Spruitjeslucht

Eigenlijk houd ik helemaal niet van groenten. Tenminste, niet van alle groenten. Het meeste wat rauw is komt er bij mij niet in en grote stukken paprika, lauwe tomaat, courgette of aubergine kunnen bij mij rechtsomkeert richting pan. In mijn toch afwisselende culinaire verleden heb ik creatief om leren gaan met groenten, zodat ze in iedere maaltijd voldoende vertegenwoordigd zijn om hun portie bij te dragen aan een gezonde levensstijl. Omzeilend koken zal ik maar zeggen. Toch werden de meeste groenten door mij niet op hun pure waarde gewaardeerd. En ook ik ben getraumatiseerd door de lucht van doorgekookte spruitjes...

Tot gisteren. Aangezien mijn voortuin straks een overdaad aan groenten op gaat leveren, in niet te voorspellen dagelijkse hoeveelheden, was ik op zoek naar een manier om deze op een makkelijke manier in de keuken te verwerken. Vandaar dat ik via Marktplaats een groentestomer vond dit dit klusje voor me op moet gaan knappen. Gisterenavond was het uur van de waarheid. Machine aangesloten, van alle groenten in de ijskast en op de plank één stuks erin, stukje zalm erbij en 20 min later stonden de proefborden op tafel. Geen zout, geen peper, puur groenten...

Alles was even heerlijk! Bintje, zoete aardappel, paprika, wortel, witlof, broccoli en zelfs de courgette en aubergine bleef binnen! Al die jaren bleek ik de werkelijke smaak van groenten te hebben weggespoeld met het kookwater... Alleen een hele tomaat gaat er bij mij nog steeds niet in. Maar deze ga ik deze maand leren eten. Samen met Jelle.

De stomer heeft in één dag zijn plek in mijn keuken verdiend. Kom snel lente! Ik kan echt niet meer wachten....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten