zaterdag 23 maart 2013

En zo is het gekomen...

Je mag dan nog niet echt van lenteweer spreken, maar bij mij staan de jonge plantjes in de kas al te springen om naar de voortuin te verhuizen...

Even terug in de tijd. Vorig jaar rond deze tijd was onze voortuin net aangelegd en besloten we i.p.v. bloemen vooral groenten te gaat plaatsen. Hielden we de achtertuin mooi vrij voor andere leuke dingen en bovendien viel op de voortuin de meeste zon. Nu woon ik in een straat waar bloemen voor in de tuin horen (het liefst in rijtjes en graag hetzelfde als iedereen), dus ik kreeg menig scheef oog toen in plaats van de viooltjes, rozen en voorgeknipte buxusstruikjes de rucola en de worteltjes vrolijk de lucht in schoten. Gelukkig bleef het bij een scheef oog, want de buurt was allang blij dat ons paardebloemenveldje al omgetoverd was tot iets waar al enige structuur in te herkennen was, en bovendien ook voor de helft bestraat.


Hoe enthousiast wij vorig jaar ook over onze groententuintje waren, toch was het veel werk met weinig opbrengst. Tegen het einde van de zomer las ik over de makkelijke moestuin, een project van een jonge gast uit het noorden die op basis van een methode uit Amerika uitstekende resultaten haalde met een minimale inzet. Kijk maar eens op  www.makkelijkemoestuin.nl Dat klonk goed! In ieder geval was het tuinderszaadje bij mij geplant en wie mij enthousiasme al eens heeft moeten ondergaan begrijpt ook dat 3 maanden later in mijn toch al door teveel projecten overladen achtertuin ook nog een kas verscheen, gebouwd van een oude fuchsiakas.

 




Tegen alle goede raad in heb ik in de winter al sla, spinazie en Chinese kool geplant en zijn we plannen gaan maken om de voortuin serieus om te gaan bouwen tot makkelijke moestuin!

Van een oude zoldervloer van vrienden hebben we in de winter de bakken gebouwd, na lang zoeken de juiste ingrediënten voor de grond besteld (800 liter turfmolm, 800 liter goede compost en 800 liter vermiculiet) en vervolgens van oude schrootjeslijsten de roosters geknipt.



 

Uiteindelijk heb ik de wintergroenten uit de kas al in de nieuwe bakken gezet en ben alle zaden die ik via internet her en der had besteld voor de raam en in de kas in de kweek gezet.
En zo is het gekomen! Helaas geldt dat nog niet voor de lente...zodra het stopt met vriezen gaat de hele handel de grond in en zal ik hier regelmatig melding maken van mijn vorderingen. To be continued...


2 opmerkingen: