zondag 2 maart 2014

Uitgekiemd

Voor een hobby-voortuin agrariër had ik het maar knap druk afgelopen zaterdag. Terwijl de echte boeren in het dorp hun kielen en petten uit de mottenballen haalde, de plaatselijke prins zijn veren voor de laatste keer gladstreek en de eerste kratten bier op de praalwagens gehesen werden, maakte ik me op voor een cursus Voorzaaien en twee pallets Makkelijke Moestuin mix die op hetzelfde moment geleverd zouden worden...

In een prachtige, oud vervallen kas waar de versuikerde trossen aan grootste druif van Europa alleen nog gewaardeerd worden door een paar families snoepgrage merels, kwam ik er binnen een kwartier achter hoe weinig ik eigenlijk weet over zaden, zaaien en planten in het algemeen. Aan een kleine groep van geïnteresseerden van uiteenlopend pluimage lichtte groenman Phillip ons tijdens een bevlogen college een tip van de sluier op over de geheimen van het voorkiemen...

Voorkiemen, de kunst van het foppen van kiemgraag zaad om het natuurlijke seizoen te vervroegen, blijkt vooral een kwestie van plannen en geduld. Niet het lekkere zonnetje overdag bepaald of de tijd daar is om je boontjes in de grond te stoppen. Nee, het is de temperatuur 's nachts die leidend is en vaar ook de boosdoener van veel latere problemen en mislukte oogsten... Als je weet wat de minimale kiemtemperatuur is van je zaden, weet je ook wanneer je ze in de grond kan stoppen. Je hoeft alleen maar het weerbericht te volgen. 

De eisen die Philip aan zijn zaaigrond stelt komen aardig overeen met de eisen binnen het Makkelijke Moestuin concept. Alleen het zaaien buiten gaat in rijtjes en natuurlijk in de bestaande, bewerkte grond. 

Ondanks mijn soms irritante overenthousiasme over de Makkelijke Moestuin Methode, bleef Philip geduldig en kalm mijn vragen beantwoorden tijdens het planten van uiteenlopende zaden in gratis oude sinasappelkistjes of visbakjes, gevuld met zijn eigen, beproefde mix. Volgende keer stel ik me wat bescheidener op. Beloofd...

Inmiddels waren er onder het geschrokken oog van de buren twee flinke pallets Makkelijke Moestuin Mix voor mijn deur gedumpt. Ze keken al wat opgeluchter toen ik ze kon geruststellen met de boodschap dat alle zakken inmiddels al waren verkocht. Wat ze niet weten is dat er vrijdag alweer een nieuwe lading komt om aan alle belangstelling te kunnen voldoen... 

Met dit mooie weer begint de zaaikoorts aardig op te lopen. De tot geduld manende stem van Philip in mijn achterhoofd weerhoud me van een voortijdige zaadlozing. Inmiddels stapelen de voorzaaibakjes voor het raam zich steeds verder op en begint Poes al regelmatig te mokken over de groeiende inperking van de ruimte op haar VIP balkon. Wat tot nu toe het beste groeit zijn de reuzenradijzen van Jelle. Het blijft een beetje zuur om uitgelachen te worden door de waarheid die schuiltgaat achter de ontwetendheid van de jeugd...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten